Cum să îți reconstruiești imaginea de sine după hărțuire

Impactul hărțuirii asupra imaginii de sine
Hărțuirea, indiferent de forma sa, poate avea un impact devastator asupra imaginii de sine a unei persoane. Acest articol explorează consecințele psihologice ale hărțuirii și modalitățile prin care victimele pot lucra pentru a-și reconstrui stima de sine, sprijinindu-se pe literatura de specialitate și studii în domeniu.
Hărțăirea sexuală este una dintre cele mai devastatoare forme de abuz, afectând profund nu doar integritatea fizică, ci și pe cea emoțională și mentală a unei persoane. Această experiență poate lăsa victimele cu un sentiment acut de rușine, vinovăție și pierdere a stimei de sine. Refacerea imaginii de sine după o astfel de experiență reprezintă un proces complex, dar nu imposibil de realizat. Acest proces implică sprijin, vindecare emoțională și reconectare cu propria identitate. Unele persoanele aleg să consulte un specialist, un psiholog , iar altele se lasă ghidați de către prieteni si familie.
Oricare ar fi drumul ales, este FOARTE IMPORTANT să găsim modalități de refacerea stimei si imaginii de sine.

Impactul cyberbullying-ului asupra imaginii de sine
Cyberbullying-ul are un impact profund asupra imaginii de sine a victimelor, determinând:
Scăderea stimei de sine: Victimele pot începe să creadă în comentariile negative primite, ceea ce duce la o percepție distorsionată despre propria valoare. Persoanele în cauză pot începe să internalizeze mesajele negative primite, ceea ce le erodează încrederea în propriile abilități (Smith & Thompson, 2020).
Anxietate și depresie: Frica constantă de a fi atacat online poate duce la stări de anxietate, izolare socială și depresie.
Rușine și umilință: Expunerea publică sau ridiculizarea în mediul online intensifică sentimentele de rușine și devalorizare personală.
Dar care sunt modalitățile de refacere a stimei de sine?
Ei bine, pentru aceasta întrebare , iți sugerez câteva modalități de refacerea stimei de sine care, cu siguranță, vor fi în concordanță cu tine.
Un prim pas important în vindecare este căutarea ajutorului unui specialist. Terapia cognitiv-comportamentală (CBT) s-a dovedit eficientă în schimbarea perspectivei negative și în creșterea stimei de sine .
Relațiile pozitive cu familia și prietenii pot oferi victimei un sentiment de liniște și acceptare. Studiile arată că sprijinul social este un factor cheie în reducerea efectelor negative ale hărțuirii (Taylor et al., 2020).
Participarea la activități care le permit victimelor să-și dezvolte abilități și să obțină rezultate tangibile contribuie la reconstruirea încrederii în sine (Stevenson & Cooper, 2017).
DACĂ NU MAI POȚI CITI, TE POTI UITA LA UN FILM.
"Cyberbully" (2011).
- Filmul poate fi vizualizat si pe NETFLIX si reprezintă povestea unei adolescente care devine victimă a hărțuirii online. Pe măsură ce se confruntă cu rușinea și izolarea socială, ea începe să-și recupereze stima de sine cu ajutorul familiei și prietenilor.
- Filmul subliniază importanța construirii unei rețele de sprijin și efectul ei in timp.
Mesaj cheie:
Cyberbullying-ul poate lăsa urme adânci, dar cu sprijin, autocunoaștere și reziliență, fiecare persoană poate să se ridice și să-și recâștige stima de sine.
,,A Girl Like Her " (2015).
O poveste despre consecințele bullying-ului în liceu, spusă din perspective multiple.
- Poate fi găsit pe YouTube Movies sau alte platforme de închiriere video.
În filmul A Girl Like Her (2015), procesul de refacere a stimei de sine al personajului victimă este complex și se desfășoară treptat, implicând mai multe etape și personaje. Deși focusul principal al filmului este pe efectele bullying-ului și consecințele acestuia, există momente care arată începutul vindecării și refacerii stimei de sine pentru victimă, Jessica.
Cum începe refacerea stimei de sine pentru Jessica:
Sprijinul familiei și al prietenilor apropiați:
- După încercarea de suicid a Jessicăi, familia și prietenul ei cel mai bun, Brian, îi rămân aproape. Deși Jessica este inconștientă o mare parte din film, se subliniază importanța unui sistem de suport emoțional care să o ajute în procesul de vindecare.
Conștientizarea problemei de către agresor:
- Agresoarea, Avery, trece printr-un proces de conștientizare a impactului acțiunilor sale. Filmările secrete realizate de Brian arată cum Avery începe să înțeleagă profunzimea durerii pe care i-a cauzat-o Jessicăi. Această schimbare de atitudine poate juca un rol indirect în vindecarea Jessicăi, sugerând că agresorul își asumă responsabilitatea.
Povestea Jessicăi este împărtășită public:
- Când adevărul despre ceea ce i s-a întâmplat Jessicăi este dezvăluit prin intermediul filmărilor lui Brian, școala și comunitatea încep să ia măsuri pentru a aborda problema bullying-ului. Acest act de "a vorbi despre experiența ei" (chiar dacă prin altcineva) îi validează experiențele și îi oferă sprijin din partea colegilor.
Un nou început emoțional:
- Filmul lasă procesul de vindecare al Jessicăi deschis, dar sugerează că implicarea comunității și conștientizarea largă a bullying-ului reprezintă pași esențiali.

Bauman, S., Toomey, R. B., & Walker, J. L. (2013). Associations among bullying, cyberbullying, and suicide in high school students. Journal of Adolescence, 36(2), 341-350.
Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2015). Bullying Beyond the Schoolyard: Preventing and Responding to Cyberbullying. Corwin Press.
Taylor, L., Stevenson, M., & Cooper, B. (2020). The role of social support in overcoming bullying trauma. Child Development Perspectives, 14(3), 150-157
Smith, P. K., & Thompson, D. (2020). Bullying and Mental Health. Cambridge University Press
Autor : Drutu Daniela